سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که کرده وى او را بجایى نرساند نسب او وى را پیش نراند . [نهج البلاغه]

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

 
 
اتحاد ملی و انسجام اسلامی(سه شنبه 86 بهمن 16 ساعت 2:50 عصر )

راهکارهای تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی

امید است با بهره گیری از سیره آن رسول بزرگوار و تعالیم و دستورات سعادتمندانه شان و با محوریت قرار دادن این فراز حکیمانه و اصولی که از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شد، بتوانیم سالی پر از موفقیت و پیشرفت هرچه بیشتر و بهتر را در ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته باشیم.

چند سالی است که با تدابیر مقام معظم رهبری، هر سال به یک عنوان نامگذاری می شود که خود، آثار و برکات فراوانی را در سطوح مختلف و عرصه های گوناگون دربرداشته است.

رهبر معظم انقلاب، در پیام نوروزی خود، سال 1386 را سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری کردند که در واقع ادامه روند محوریت سال گذشته که همانا سال پیامبر اعظم(ص) بود، است.

امید است با بهره گیری از سیره آن رسول بزرگوار و تعالیم و دستورات سعادتمندانه شان و با محوریت قرار دادن این فراز حکیمانه و اصولی که از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شد، بتوانیم سالی پر از موفقیت و پیشرفت هرچه بیشتر و بهتر را در ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته باشیم.

چنان چه مروری بر سخنرانی ها و ارشادات بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) داشته باشیم، به خوبی درمی یابیم که آن رهبر راحل عظیم الشأن، همواره در جای جای جملات و سخنان هوشیارانه خود، موضوع اتحاد و همدلی را چه در سطح داخلی و چه در سطح جهان اسلام مورد توجه و تذکر قرار داده و تأکید می کردند که چنان چه ممالک، دولت ها و ملت های اسلامی، در سایه اتحاد و انسجام و هدف واحد که همانا تحقق اسلام ناب محمدی(ص) است قرار داشته باشند، می توانند سرنوشت و آینده ای روشن، سعادتمند و قدرتمند داشته باشند. در وصیت نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام(ره)، این درسنامه بزرگ و این چراغ هدایتگر انقلاب و منشور بقای آرمان های انقلاب، وحدت کلمه و اتحاد، رمز پیروزی قلمداد شده است.

چرا که در زیر لوای همین اتحاد و همدلی و وحدت در هدف و کلمه بود که مردم شریف کشورمان توانستند با مبارزات و پایه ریزی سنگ بنای انقلاب و در نهایت پیروزی بر حاکمان و نظام استبدادی ستم شاهی پهلوی، موجبات استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم آورند.

تعالیم دین مبین اسلام، فرمایشات و سیره ائمه معصومین علیهم السلام، احادیث و آثار به جای مانده از بزرگان دین و معنویت و از همه مهم تر روح بسیاری از آیات حیات بخش و روشنگر قرآن کریم، همواره بر موضوع اتحاد و انسجام تأکید ورزیده اند که در جای خود نیاز است. به طور اصولی و مستمر بدانها پرداخته شود. حال اگر بخواهیم به طور سازمان یافته، موضوع راهکارهای تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی را بررسی کنیم می توان آن را دردو بخش تقسیم بندی کرد:

1) داخلی (ملی) 2) خارجی (بین المللی)

راهکارهای تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی در سطح داخلی (ملی): آن چه مسلم است، تحقق این بخش از موضوع نیازمند یک عزم جدی و خالصانه همه جانبه از سوی مسئولان و مردم است که شاید بتوان راهکارهای آن را به شرح زیر خلاصه و تقسیم بندی کرد:

1) عمل به دستورات و تعالیم الهی، قرآن کریم و عترت مطهر

2) فراموش نکردن آرمان های مقدس امام راحل(ره) و شهیدان والامقام

3) گوش به فرمان رهبر بودن

4) خدا را حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار خود دیدن

5) تقدم منافع جمعی بر منافع فردی

6) توجه به سند چشم انداز بیست ساله کشور

7) اجرای عدالت اجتماعی در همه سطوح و عرصه های مختلف

8) داشتن حس نوع دوستی، انصاف و اعتدال

9) رفع تبعیض ها، توزیع متناسب امکانات، رفع محرومیت ها و توجه جدی به جوانان

10) توجه جدی به مقوله کار و تلاش و تولید علم

راهکارهای تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی در سطح خارجی (بین الملل): بیداری و هوشیاری جهان اسلام در مواجهه با تهدیدها و فشارهای همه جانبه دولت های سلطه جو، خود موضوع بسیار بااهمیتی است و چنان چه بخواهیم راهکارهای این بخش را به اختصار بیان کنیم، عبارتند از:

1) استفاده مؤثر از صنعت تکنولوژی اطلاعات (IT) برای توسعه روابط و تعامل میان دولت های اسلامی.

2) تبیین عمیق جایگاه اتحاد و وحدت اسلامی در میان دولت ها به ویژه کشورهای مسلمان

3) گسترش و نشر سازمان یافته احکام و تعالیم عالیه اسلامی در سطح جهان از طریق تأسیس شبکه های خبری، ماهواره ای و ایجاد یک سازمان منسجم و فعال برای گسترش اسلام با نام The Islam Promotion org )IPO).

1) تقویت نهادهای مسئول در امر تبلیغات و ارتباطات اسلامی

2) استفاده مطلوب و مؤثر از مناسک حج برای انسجام هرچه بیشتر مسلمانان

3) تلاش مضاعف دولت های اسلامی برای رفع مناقشات و مشکلات کشورهای اسلامی درگیر جنگ های داخلی و خارجی نظیر: فلسطین، لبنان، عراق، افغانستان و...

4) هماهنگی هرچه بیشتر کشورهای اسلامی در تدوین یک راهبرد مشخص و تأثیرگذار در مواجهه با تطمیع، تهدید، ارعاب و... قدرت های استعماری و زیاده طلب.

5) تلاش دولت های آسیایی و به ویژه مسلمان نشین و خاورمیانه برای تقویت هرچه بیشتر و ارتباط معنی دار و برنامه ریزی شده میان سازمان ها و ارگان هایی نظیر: اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش عدم تعهد، اوپک و...

6) هماهنگی هرچه بیشتر مسئولان جمهوری اسلامی ایران در بیان اظهارات، نظرات، اهداف و مواضع کشورمان در مورد مسائل مهم بین المللی.به امید پیروزی نهایی اسلام بر کفر جهانی.



 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 1  بازدید

بازدیدهای دیروز:0  بازدید

مجموع بازدیدها: 1951  بازدید


» اشتراک در خبرنامه «